التسويق الالكتروني

تسويق الكتروني | اقوي برامج و كتب و كورسات و خدمات التسويق الالكتروني و الربح من الانترنت للافراد و الشركات بتحديثات 2020 EMarketing | Online Marketing | Digital Marketing | Web Marketing | Internet Marketing

ريادة الاعمال و إدارة موظفين التسويق الالكتروني و الدعم الفني

ريادة الاعمال, التسويق الالكتروني
ريادة الاعمال  و إدارة موظفين التسويق الالكتروني و المبيعات

ريادة الاعمال و إدارة موظفين التسويق الالكتروني و المبيعات

الكثير يبحث لمؤسسته عن نظام قوي لموظفينه و نصائح إدارية و خلال هذا المقال عن إدارة موظفين التسويق الالكتروني و المبيعات تستطيع معرفة اقوي الطرق الحديثة في الادارة و عن تجارب عملية 

و في نهاية المقال هاتلاقي فيديو لأقوي نظام ادارة موظفين

ريادة الاعمال, التسويق الالكتروني
ريادة الاعمال إدارة موظفين التسويق الالكتروني و المبيعات

 

 

حتي تتمكن من النجاح و تصل بمؤسستك و شركتك لمعدلات افضل و تحقيق مبيعات و بمعدلات اكبر و الوصول لنتائج مُرضية

  • فيجب ان يتوافر لديك نظام داخلي لادارة الشركة و الموظفين علي حد سواء .
  • يتم من خلاله تحديد دور كل موظف تفصيلياً .
  • و تحليل اداء كل موظف في المنظومة .
  • و تقييم اداءه علي مدار اليوم و علي مدار الاسبوع و الشهر .
  • ربط هذا النظام بتارجت لتحقيقه .
  • و بذلك تستطيع الارتقاء بمنظومتك الادارية و تحقيق النجاحات و الاهداف و المبيعات المطلوبة

كل هذه الحلول متوفرة في نظام ادارة الشركات و الموظفين و ريادة الاعمال

.

 

و لكن أولاً : ما هي ريادة الاعمال ؟

شوف لقاء مهندس احمد ماهر عن ريادة الاعمال في التليفزيون المصري

ريادة الاعمال, التسويق الالكتروني

 

ريادة الاعمال ببساطة يا عالمي !

  • عشان يتقال عليك رائد اعمال لازم تكون عندك فكرة عبقرية بسيطة تقدر تحولها لمشروع تجاري
  • الفكرة دي ممكن تكون جديدة كليا و بتقدم قيمة جديدة كليا او تكون طريقة مختلفة بتوفر الوقت او المجهود او الفلوس عن الطرق السابقة .
  • اعرف كمان يا عالمي ان اكتر من 60% من الافكار العبقرية غير قابلة انها تتحول لمشروع تجاري و
  • اعرف كمان ان ال40% الباقية بتتغير طريقة التعامل مع العميل و بيتغير شكل المنتج بعد اول احتكاك للشركة بالسوق ..
  • اعرف كمان ان الخدمة بيتغير شكلها اكتر من مرة في اول 5 سنين لحين ما توصل للشكل الي يرضي كل الاطراف و الاسهل في الادارة ..
  • ذود كمان ان الافكار العبقرية و اليات تنفيذها مش هتجيلك و انت قاعد بين معارفك و لا قاعد بين موظفيك طول الوقت
  • الافكار و الحلول العبقرية عند عملائك و عند منافسيك و عند عملاء منافسيك …
  • مش هتكتسب افكار او مهارات جديدة الا لما تحتك بالسوق بنفسك و يبقي في كل يوم تغيير و تحتك بالعملاء نفسهم و تسمعهم
  • و تعرف كل شئ عن سوقك و منافسيك الحقيقيين
  • لازم تفهم الفرق بين انك بتشتغل في شركة و انك بتشتغل علي شركة
  • في الحالتين ممكن تكون صاحبها بس في الحالة الاولي لو مت الشركة هتقف لانك بتشتغل فيها و دورك مؤثر غير قابل للتفويض و التانية انك فعلا عملت اليه تضمن نجاح الشركة دي و نموها مدي الحياة
  • طبق كل شئ بتتعلمه اول باول و لو عايز تبقي شركة عالمية طبق كل الي العالميين بيعملوه .. زي ما المثل بيقول عايز تبقي نجم عيش حياة النجوم و اعمل الي بيعمله النجوم هتتعامل زي النجوم .
  • و عشان تأسس اي مشروع جديد او تعرف اذ كنت تنفع اصلا رائد اعمال و لا لأ .. لازم يكون عندك 4 صفات مبدئية رئيسية

(( الرسالة , الفكر , الهدف , المهمة ))

الرسالة او الحلم :

  • لازم تكون حالم طموح عندك رسالة لان اوقات الشغل بيستعبد صحابه و لو مش طموح و عندك حلم و رسالة هتستسلم بدري و هتتلكك باي اعذار
  • و لازم تكون مؤمن بالله و مؤمن بقدراتك عشان اوقات كتير جدا كل الي حواليك بينفضوا من حولك و بتواجه الازمات لوحدك بقراراتك لوحدك و علي مسئوليتك لوحدك

الرؤية او الفكر :

  • لازم تكون محدد واضح عارف انت بتاخد اي قرار ليه و ليه في الوقت ده و ليه بالطريقة دي بالذات متبقاش مجرد شخص بيجرب حظه و خلاص او شخص بيحكم بالعواطف او بالدهلكه

 

الهدف او الحكاية  :

  • لازم تكون متكلم جيد مفاوض جيد رائع في رص الاحداث و المعطيات و النتائج بصورة مشوقة في صورة حكاية واضحة فيها كل التفاصيل المؤثرة و في اطار هدف محدد من الحديث انت محدده لنفسك قبل ما تتكلم .. و لازم توصل للهدف ده في الاخر و بأي شكل كان ..

 

المهمة او القيادة :

  • لازم تكون قائد بطل و البطل هو الي بيساعد ناس ميعرفهاش فبيكون بطل بالنسبة ليهم ولازم تكون عارف مهامك كويس و عارف مهام كل شخص في فريقك و متأكد ان كله بيأدي دوره و تدعمه و تساعده يكمل دوره و تدخل انت و تقوم بدوره لو هو قصر و لازم لازم تغلب الوقت و تنجز المطلوب في الوقت المظبوط

 

  • لازم تعرف كمان ان اكتر من نص ارباح مشروعك مش بتاعتك من الاساس ..
  • لان ع الاقل ع الاقل الربع هيروح للدعايا و الاعلانات و الربع التاني هيروح للدولة و الضرايب و التأمينات فلازم تراعي ده في كل مشروع وتعمل حساب الجزء ده و اكتر شوية و متفكرش في اي ارباح شخصية الا لما توصل و تستقر فترة في مرحلة النمو
  • ريادة الاعمال مش مرتبطة بالشباب او السن الصغير وهي مش دورة MBA و لا بيزنيس كارد بتعمله و لا جامعة بتتخرج منها و لا سجل تجاري و بطاقة ضريبية لشركة تخصك ولا شوية مؤتمرات تحضرها او تعملها و مش كل من فتح مشروع ينفع يسمي نفسه رائد اعمال …

لازم يتوفر في الشركة عنصرين رئيسيين  :

  • الاول : القدرة علي النمو الفعلي و مضاعفه نفسها
  • الثاني : القدرة علي تعليم الغير و تسليمه الادارة كاملة
  • اعرف كمان ان مشكلة الشركات الناشئة انها بتركز علي صناعة الدخل و ليس صناعة القيمة المالية او بناء العلامة التجارية و بالتالي اغلب المشاريع بتقفل لانها مش بتبقي عندها القدرة علي تحقيق ارباح منتظمة او الصمود في وسط تحديات السوق

 

ذود علي معلوماتك الجبارة يا عالمي ان ريادة الاعمال غير مرتبطة بتطوير المنتج نفسه يعني مش شرط تعدل علي المنتج او جودته

  • هي مرتبطة اكتر بالعميل نفسه سواء اذ كان العميل الحالي او العميل المحتمل فهي بتحاول تسهل ع العميل نفسه كل التعاملات مع المؤسسة
  • و ترضي العميل نفسه و تفرحه بكل الطرق الممكنة سواء بتعديل المنتج او حتي بطرق بعيد عن المنتج تماما او ممكن تقدم لموظف الشركة
  • و صاحبها انظمة و اليات تضاعف انتاجه او تسهل عمليات التعامل معاه … ريادة الاعمال مرتبطة بتطوير البيزنيس نفسه
  • و ضمان ان كل اطرافه تعمل علي اكمل وجهه و هي الي بتوظف التسويق و المبيعات و الموارد البشرية و الانظمة و الوسائل الالكترونية
  • و كمان حاضنات الاعمال لخدمة صالح عام المؤسسة او الشركة او المشروع ..
  • اعرف كمان يا عالمي ان عمر الحل ما كان في الاشخاص الي بتعينهم دايما الحل في النظام الي بيدير كل الاشخاص في المشروع ده و كله بيخضع ليه .
  • انت لو صاحب شركة ممكن نتكلم معاك كتير عن شركات عالمية في مجالك و تسمعنا ..
  • لكن غالبا هتزعل لو قارناك بأي براند عالمي فيهم و اظهرنا قد ايه الدنيا عندك خربانه بالنسبة للبراند العالمي القادر علي النمو ده ..

و هيبقي قدامك حل من اتنين  :

الاول : انك هتقول اعذار كتير جدا كلها مالهاش اي تلاتين لازمة عشان بس تبرر موقفك من السوق و تصعب علينا لما يظهر ان هما فوق اوي و انت تحت خالص بالنسبة ليهم

و الثاني : انك هتتعلم فعلا ريادة الاعمال و تحاول علي قد ما تقدر تطور البيزنيس بتاعك .

 

و قبل ما نخش علي الخمس مراحل الاساسية الي لازم تحققها عشان تبقي رائد اعمال ناجح و تنجح فعلا كل شركة تشتغل عليها

لازم تعرف ان : مهمة رائد الاعمال الرئيسية هي تحضير شركتك للبيع بأعلي سعر ممكن !

اما بالنسبة للمراحل الخمسة فأولهم و اهمهم

 

* مرحلة1 : بناء المنتج  !

لازم تعرف ان العنصر الرئيسي في وظيفة منتجك هو ارضاء عملائك بأي شكل كان … لأنك ببساطة مش بتبيع المنتج انت بتبيع رضا العملاء عن علامتك التجارية ..

  • العميل لازم يرضي في عدة جوانب رئيسية :

كل الي يشوفه يكون راضي عنه

كل الي بيسمعه يكون راضي عنه

كل الي بيستخدمه يكون راضي عنه

الي بيحسه تجاه منتجك تكون مشاعر ايجابيه

يكون راضي عن التمن الي بيدفعه و لازم يحس ان الموضوع منتهاش بأستلامه المنتج

 لازم يبقي في شئ اضافي بعدين يعرفه و يستفاد بيه و يفرح لما يكتشفه

و ده كله بعيدا عن ايه هو المنتج اصلا

 

*مرحلة2 : الورق و التراخيص و التأسيس !

لازم تعمل سجل و بطاقة و تسجل العلامة التجارية

لازم تعمل رخص مزاولة المهن و عضويات الغرف و الاتحادات

 لازم تعمل ادوار موظفين و هيكل وظيفي و لوائح و تجهز نظام مالي متزن

لازم تدرب الموظفين اول باول و تستخدم نظم ادارة عملاء و نظم ادارة موظفين لقياس معدلات ادائك

لازم تحدد شخصية العميل المناسبة و تحدد اليات التسويق و مصادر الزيارات و العملاء و تكلفة الدعايا

لازم تفرغ كل المعطيات و الافكار و الاحداث و اليات العمل اول باول في تقارير للحصول علي نتائج جديدة تساعد علي حل المشاكل اول باول و تساعد علي النمو .

 

مرحلة 3: مزاولة النشاط و حصد ارباح  !

بتتكون من 3 عناصر رئيسية لازم العمل علي كل واحد علي حدة

الاول : جذب العملاء المحتملين

الثاني : تغيير و اضافة نوعيات عملاء جديدة

الثالث : اسعاد العملاء الحاليين

و دول لازم تديهم حقهم عشان هما دول مصدر الدخل الحقيقي الي هيخلي الشركة تستمر

مرحلة 4 : عمل بيزنيس حقيقي و ليس وظيفة في مشروعك  !

  • في حالة كنت مدير المشروع كما تدعي و لا قدر الله تعرضت لحادث ..
  • فالمشروع انتهي و بالتالي هذا ليس بيزنيس حقيقي ..
  • هذا عمل كموظف في شركة انت مالكها ليس الا ..
  • فالبيزنيس الحقيقي بمعني ان وجودك في المكان غير حتمي و ان العمل يدور يوميا بشكل روتيني بيضمن لكل اطراف العمل و العملاء جو مثالي يرضيهم
  • و زي ما قولنا منقدرش نحكم علي المشروع انه بيزنيس حقيقي الا لو كان متكامل بصريا و صوتيا و عمليا و ماليا و نفسيا
  • و الاهم ان يكون في سيستيم كبير بيحكم كل المشروع ده و بيتحكم في انظمة اصغر منه
  • و بيضمن كمان ان العمل ماشي بدون اي تعقيدات او تضييع وقت او مجهود بدون داعي ..
  • وده عشان فعلا تقدر تخش علي مرحلة المضاعفة و النمو و انت مطمن ..

مرحلة 5 : المضاعفة و النمو !

 

النمو عشان يتحقق لازم تكون كل الادارات تعمل بكفاءة و بدون تعقيدات و لازم نكون عدينا مرحلة البيزنيس الحقيقي و ساعتها هتتعرض لاشكال كتير من النمو اهما مثلا :

فتح فروع جديدة و تكرار مراكز الخدمة في كل مكان بناءا علي تقارير المبيعات

صنع منتجات جديدة لعملاء واثقين في العلامة التجارية

حل محل الموردين او الموزعين

بيع التوكيلات او الاكتتاب للشركة او بيع العلامة التجارية كاملة

 

 

السبب الرئيسي وراء الاستثمار في شركتك او شرائها هو فقط انها قادرة علي النمو و فتح اسواق جديدة

وبكررها تاني و اوعي تنسي ان مهمة رائد الاعمال الحقيقية هي تحضير العلامة التجارية للبيع بأعلي سعر ممكن !

#احمد_ماهر #خليك_عالمي

ريادة الاعمال, التسويق الالكتروني
نظام ادارة الشركات sales up

 

و زي ماقولنا ان نجاح اي مؤسسة و اي شركة مرتبط بوجود نظام قوي لادارة الموظفين و تحليل ادائهم .

 

ريادة الاعمال, التسويق الالكتروني

مميزات سيستم ادارة الشركات و الموظفين Sales Up System

  • بناء الهيكل الوظيفي للشركة .
  • تحديد اسماء الموظفين حسب وظائفهم .
  • (( Member ، Support ، Telesales ، Social Media ، Sales Manager ، Support Manager ، Manager ))
  • تحديد المهام الرئيسية لكل مُسمي وظيفي .
  • تحديد التارجت لكل وظيفة .
  • تحديد مُعدل الاداء اليومي و الشهري لكل وظيفة .
  • في حالة وجود اكثر من فرع لشركتك تري احصائية لاداء كل فرع و العائد الافضل بينهم .

آلية عمل سيستم ادارة الشركات و الموظفين :-

نبدأ بأكاونت السوشيال:-

  • و الذي من خلاله يتم متابعة اداء موظف السوشيال و الذي يقوم بإدخال الارقام الجديدة للسيتم
  • و اصلاح الاخطاء اذا كان بها خطأ ، و تحديد جهة العميل و بياناته و الملاحظات عنه اذا وجد .

اكاونت التيلي سيلز :

  • يشرح واجبات الوظيفة للتيلي سيلز بشكل كامل و المطلوب منها و يحلل ادائها .
  • و من خلاله تستطيع التيلي سيلز طلب ارقام العملاء للتواصل معهم .
  • تحديد اذا كان العميل مهتم او غير مهتم او حجز او تحديد معاد زيارة معه و متابعة بالتواريخ و الوقت
  • ولا يتم اتاحة ارقام جديدة لها الا اذا انهت متابعتها
  • كتابة ملاحظات عن العملاء

اكاونت السيلز مانجر :-

  • يشرح واجبات الوظيفة للسيلز مانجر بشكل كامل و المطلوب منه و يحلل ادائه .
  • معرفة عدد المقابلات الذي قام بها و كم عدد الحجوزات من خلاله و المبيعات التي يحققها .

اكاونت الدعم :

  • يتم من خلاله تواصل العميل مع الدعم و فتج تيكت معه لحل مشكلته .
  • و في حالة عدم قدرت الدعم علي حلها يحولها لمدير الدعم .

اكاونت مدير الدعم :

  • يتم من خلاله متابعة اداء الدعم و مساعدته في حل المشكلات التي لا يستطيع حلها ان وجد .

اكاونت المانجر :-

  • لمتابعة اداء الموظفين جميعاً و مساعدتهم في العقبات التي تواجهم ان وجدت .
  • و تمده بالمعلومات اللازمة اول بأول عن كل موظف و عدد مكالماته و عدد الزيارات و الحجوزات من خلال التيلي السيلز .
  • و اداء السوشيال اذا كانت تُدِخل ارقاماً خاطئة .
  • و اداء الدعم و السيلز مانجر .

و من خلال سيستم ادارة الموظفين هاتبقي قاعد في بيتك و عارف اداء كل موظف عندك في الشركة و ادارة قوية  ، شاهد الفيديو التالي 

 

ريادة الاعمال, التسويق الالكتروني

 

و من خلال سيستم التقييمات هتبقي 5 نجوم في كل مكان  ، شاهد الفيديو التالي 

مشروع بقي 5 نجوم في فيسبوك و جوجل شوف الفيديو ده

ريادة الاعمال, التسويق الالكتروني

 

و كمان تقدر توظف ناس تساعدك في ارسال الرسايل و في اي اعمال شوف الفيديو ده

ريادة الاعمال, التسويق الالكتروني

 

 

و عشان تسوق صح و تحقق ارباح او تقدر تفتح شركة تسويق الكتروني

لازم تعرف في :

التسويق عبر البريد الإلكتروني

 

ريادة الاعمال, التسويق الالكترونيريادة الاعمال, التسويق الالكترونيريادة الاعمال, التسويق الالكترونيريادة الاعمال, التسويق الالكترونيريادة الاعمال, التسويق الالكتروني (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
ريادة الاعمال, التسويق الالكترونيLoading...

 

موقع التسويق الالكتروني : اقوي مواقع التسويق الالكتروني و الربح من الانترنت 

التسويق الالكتروني او التسويق الرقمي او الديجتال ماركتنج او التسويق عبر الانترنت E-Marketing , Online Marketing , Digital Marketing , Web Marketing

كلها اسماء او القاب لما يسمي بالتسويق الالكتروني فهل ما يسمي تسويق الكتروني موهبة ام علم ؟

و ما اهميته لكل المؤسسات و الافراد ؟ و هل فعلا هو الرهان الرابح و ما يصنع الثروات ف هذه الحقبة الزمنية , سنكتشف هذا من خلال الموقع الرسمي لــ التسويق الالكتروني .

 ما هو التسويق الالكتروني مفهومه و خطواته و خدماته و طرقه  نجاحاته و ادواره علي مستوي المؤسسات و الافراد .

و سنتكتشف ايضا كيف نحقق من خلاله ارباح و نجاحات و سنتعلم سويا كل خدمات التسويق الالكتروني و سنعمل علي كل برامج التسويق الالكتروني و نتعلم الاعلان و النشر المجاني علي كل مواقع التسويق الالكتروني و سنحصل علي كتب تسويق الكتروني و كورسات تسويق الكتروني مجانا و سنتعلم كل ما له علاقة بالربح من الانترنت و التسويق عبر محركات البحث و التسويق عبر السوشيال ميديا و التسويق عبر الموبايل و التسويق عبر الايميل و التسويق لكل المنتجات و الشركات و العقارات و التسويق بالمحتوي و كما سنتعلم كيفية بناء مواقعنا و تطبيقتنا و كيفية ادارتها و سنتعلم كيفية بناء اي برنامج نريد او بوت و سنتعلم سويا كيفية بناء شركات تسويق الكتروني و مشروعات اخري متعددة و ناجحة من

خلال التسويق الالكتروني . 

  ستتعلم فن التسويق و التجاره الالكترونيه و تصميم مواقع التسويق الالكتروني

و لكن قبل السؤال عن خدمات التسويق الالكتروني و طرق التسويق الالكتروني و مفهوم التسويق الالكتروني لابد ان نعرف لماذا العمل في وظائف التسويق الالكتروني  

لماذا العمل في التسويق الالكتروني و المبيعات

و قبل بدأ اي مشروع في التسوق عبر الانترنت او تصميم مواقع الكترونية او بدأ اي شركة لابد ان تعرف عن ريادة الاعمال و ادارة التسويق

ريادة الاعمال و ادارة الموظفين و التسويق الالكتروني

 ثم يأتي السؤال ما هو التسويق والاجابة بالخطوات والنجاحات ستجدها في مقالة :  تسويق الكتروني 

التسويق الالكتروني

او عليك بتحميل كتاب تعلم التسويق الالكتروني PDF  بالكامل في 24 ساعة و حقق الاف الدولارات هدية مجانية لك  .

 كتاب تعلم التسويق الالكتروني في 24 ساعة

 

 

كتاب تعلم التسويق الالكتروني PDF 

و ستعرف من خلاله ما هو التسويق الرقمي و عمل الخطة التسويقية و بحث التسويق و مهارات التسويق و اختيار خطة التسويق و كل طرق التسويق الالكتروني عبر محركات البحث و السوشيال ميديا و الموبايل و الايميل و الاشعارات و التطبيقات و ستتعلم التجارة الالكترونية و الافيليت و بناء المتاجر و الاعلانات الممولة و النشر المجاني و استهداف العملاء بأدق تفاصيل و ستتعلم التسويق السياحي و التسويق العقاري و تسويق الخدمات و المنتجات و ستتعلم طرق تسويق جديدة و مواقع تسويق اون لاين و ستتعلم تحليل الزوار و ستتعلم تصميم مواقع و ستتعلم ادارتها و التحكم في زوارها علي اعلي مستوي 

او يمكنك معرفة اكتر عن دورات تسويق الكتروني و حجز عضويتك من منتجاتنا من خلال مشاهدة هذا الفيديو  

كورس تسويق الكتروني

دبلوم تسويق الكتروني شامل كل الادوات من البداية للاحتراف 

 

 

ولمزيد من المعلومات عن كورسات التسويق الالكتروني و مشاهدة اكتر من 50 فيديو و تحديث حصري

في التسويق الالكتروني شوف مقالة كورس تسويق الكتروني

و ان اردت النجاح فتعرف علي الناجحين و تعلم منهم الان , ارباح العالميين من التسويق الالكتروني  و المزيد منها من هنا  : البوم ارباح العالميين يتخطي الالف اثبات دفع

التسويق هو الملك فـ #خليك_عالمي و اتعلم التسويق الالكتروني